tiistai 9. joulukuuta 2014

Joulukalenteri luukku 9 - Näin ompelet kepparin


Elli

Lupasin luukussa 5 että muutaman luukun päästä saatte ohjeet kepparin ompeluun, joten tässä ne nyt on!

Tarvikkeet:
  • leivinpaperia (tai vastaavaa)
  • kynä
  • sakset
  • nuppineuloja
  • kangasta hevoseen (itse kävin ostamassa Eurokankaasta metrin verran polarfleeceä), silmiin ja sieraimiin (esim. normaalia puuvillakangasta, kuitenkin mustaa ja valkoista) (pääset helpommalla, kun kangas on purkautumatonta)
  • mittanauha
  • ompelulankaa
  • ompelukone (toki onnistuu myös käsin, mutta koneella huomattavasti helpompi)
  • (pienisilmäinen ompeluneula)
  • villalankaa (harjaan)
  • isosilmäinen ompeluneula
  • vanua (tai muuta täytettä)
  • keppi (esim. harjanvarresta katkaistu)

1. Piirrä leivinpaperille kaava hevosesta. Valmiita kaavoja löytyy netistä, mutta myös itse piirtämällä saa yleensä hyvin onnistumaan. Kaavaa kannattaa tarkastella myös kauempaa, jolloin näkee mittasuhteet vähän paremmin. Kun kaava on valmis, leikkaa se irti leivinpaperista.


2. Taita kangas kaksinkerroin, jolloin saat samalla kertaa leikattua molemmat palat hevoseen. Muista käyttää kangasta säästeliäästi, eli reunasta eikä keskeltä. Aseta kaava kankaan päälle niin, että saat leikattua saumavarat mukaan, eli jätä kaavan ympärille muutama sentti tilaa. Kiinnitä kaava nuppineuloilla mahdollisimman rypyttömänä.


3. Leikkaa kangas niin, että kaavan reunasta jää noin 1 cm väliä leikkauskohtaan. Voit myös ensin piirtää viivan, jota pitkin leikata. Jätä kaulan alaosaan reilummin kangasta, jotta hevosen saa kiinnitettyä keppiin nätisti.


4. Irrota nuppineulat ja kaava kankaasta (kaava kannattaa säilyttää, mikäli haluaa tehdä uusia hevosia samalla kaavalla).

5. Mikäli haluat hevoselle suun, leikkaa se tässä vaiheessa molempiin pääkappaleisiin. Suun pituus riippuu kaavastasi (itselläni se oli n. 6cm). Pituuden näkee melko hyvin hevosen turvan pituudesta.


6. Mittaa hevonen reunoja pitkin, jos haluat suun muista mitata sen pituus kaksinkertaisena mukaan (itse sain tulokseksi n. 170cm, suun kanssa. Lopulliseksi määräksi laitoin 190cm). Mittaa kankaan reunasta n. 9 cm saamasi pituuden matkalta ja merkitse mittaus kankaaseen sopivin (esim 20cm) välimatkoin. Leikkaa kangaskaistale merkkien kohdalta. (Itselläni kankaan pituus ei riittänyt, joten leikkasin kaksi eri kaistaletta ja ompelin ne yhteen. Jos teet näin, muista aloittaa kokoonompeleminen liitoskohdasta, jolloin se ei näy)



7. Nyt tarkkana! Kiinnitä nuppineuloilla pitkä kangaskaistale suunnilleen sen keskikohdasta (tai liitoskohdasta, mikäli käytit kahta kaistaletta) hevosen suun suupielen takareunaan, kankaan oikeat puolet vastakkain. Mikäli kangas joustaa, voit "avata" hevosen suun kokonaan ja kiinnittää nuppineulat sen koko matkalta. 

8. Ompele suu (suurinpiirtein paininjalan etäisyys kankaan reunasta on hyvä mittari koko ompelemisen ajan). Muista ottaa nuppineulat pois ennen kuin ompelet niiden päältä. Kun suu on ommeltu, katkaise langanpätkät. (Suun voi ommella myös esim vaaleanpunaisesta tai valkoisesta kankaasta. Jos haluat tehdä niin, ompele keskikappaleeseen suun pituinen pätkä haluamaasi väriä ja aseta se suun kohdalle).

9. Kiinnitä toinen pääkappale keskikappaleeseen suun kohdalta samalla tavoin kuin ensimmäinen ja ompele kiinni kohdan 8 ohjeen mukaan.

10. Kiinnitä keskikappaletta toiseen pääkappaleeseen esim. turvan alaosan verran ja ompele molemmat pääkappaleet kiinni keskiosaan vuorotellen. Katkaise langanpätkät.

11. Kiinnitä keskikappale nuppineuloilla turvan yläosaan ja ompele vuorotellen molemmat pääkappaleet kiinni keskikappaleeseen. Katkaise langanpätkät.

Turpa ommeltuna, työn oikea puoli

12. Jatka kiinnittämistä ja ompelemista pieniä, esim. noin 15cm pätkiä kerrallaan. Näin ompelu sujuu hyvin ja saat kaiken ommeltua kiinni. Muista kiinnittää kangas oikeat puolet vastakkain ja ommella samalla etäisyydellä reunasta. Hevonen on myös hyvä välillä kääntää oikeinpäin, jolloin mahdolliset virheet näkyvät selkeämmin. Ompele kaulan loppuun asti.


13. Nyt piirretään taas kaavoja. Mikäli haluat hevosellesi jotain merkkejä, seuraa näitä ohjeita. Jos et, voit hypätä suoraan kohtaan 15. Piirrä haluamasi merkki leivinpaperille. Vertaa kokoa hevosen päähän ja pienennä / suurenna merkkiä, jos tarvitsee. Leikkaa kaava irti ja kiinnitä se valkoiselle kankaalle. Leikkaa merkki kankaasta, nyt ei tarvitse jättää saumavaroja.

14. Kiinnitä merkki hevosen päähän ja ompele se käsin pienillä ja tiheillä pistoilla reunaa pitkin hevosen päähän kiinni oikealta puolelta. Merkin alle voi myös laittaa liimaa, jolloin se pysyy hieman paremmin keskiosasta, mutta pelkkä ompeleminenkin riittää. Älä ompele pään alaosaa samalla vahingossa kiinni yläosaan! 

15. Piirrä silmät, korvat ja sieraimet leivinpaperille, jätä korvien alaosaan hieman kiinnitysvaraa. Kiinnitä silmät nuppineuloilla hevoseen ja ompele käsin pienillä ja tiheillä pistoilla reunoja myöten kiinni. Halutessasi voit laittaa silmienkin alle liimaa. Ompele sieraimet samalla tavoin. Laita korvien sisään hiukan vanua ja ompele korvia alaosasta hieman, taivuttaen korvat hörökorvamaiseen asentoon. Ompele sitten korvat omille paikoilleen kiinni.

16. Kun kepparin ulkoinen olemus on valmis, on aika täyttää se. Ala täyttämään hevosta vanulla, repien vanua ilmavammaksi ja laittaen sitten keppihevosen sisään. Tässä vaiheessa hevosta saa muotoiltua jonkin verran. Vanua kannattaa laittaa melko tiiviisti, jottei hevosesta tule littanaa tai liian joustavaa.

17. Itse tykkään laittaa otsatukan ja harjan siinä vaiheessa, kun hevosen pää on jo saanut muotonsa. Tarvitset villalankaa ja isosilmäisen ompeluneulan. Leikkaa samanpituisia langanpätkiä tarpeeksi paljon, määrä riippuu harjan paksuudesta. Langanpätkien pituudeksi kannattaa leikata hieman reilumpi, mitä haluaa harjan olevan. Pujota langat neulan avulla läpi kankaasta, mutta älä vedä loppuun asti, vaan pysäytä silloin, kun lankaa on hieman kepparin sisäpuolella ja melko paljon ulkopuolella. Tee kepparin sisäpuolelle muutama tukeva umpisolmu ja ulkopuolelle yksi-kaksi solmua aivan kankaaseen kiinni. Jatka lankatupsujen kiinnittämistä, kunnes harja ja otsatukka ovat haluamasi paksuisia.

18. Jatka täyttämistä. Kun olet täyttänyt hieman yli pään ja kaulan liittymäkohdasta, aseta keppi tukevasti kepparin päähän ja täytä loppuun. Kepin voi kiinnittää esimerkiksi ilmastointiteipillä tai nippusiteillä. Tätä varten kaulan alaosaan tuli jättää kangasta, jotta keppi kiinnittyy nätisti. Voit lopuksi leikata ylimääräisen kankaan pois,

19. Keppari on valmis!


Teknisistä ongelmista johtuen en saanut viimeisten vaiheiden kuvia postaukseen vielä, mutta lisään ne kunhan tekniikka suostuu yhteistyöhön.. Pahoittelut!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti