keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Varovaisuus, vastuu ja väistämisvelvollisuus - mutta kenen?

Tämän vuoden aikana hevosurheilu on päässyt useasti otsikoihin myös oman lajin lehtien ulkopuolella. Erilaisia uutisia on ollut laidasta laitaan, mutta varsinkin hevosten liikkumista liikenteen joukossa on puitu runsaasti, useammasta eri näkökulmasta. Ensimmäisen mielestä hevoset ovat oikeutettuja liikkumaan liikenteessä, toisen mielestä ne kuuluvat talliin ja kolmansia ei kiinnosta. Hevosharrastajana oma mielipiteeni asiasta ei liene yllätys: mielestäni hevosillakin on oikeus liikkua liikenteen seassa, kunhan se tapahtuu vastuullisesti. Lisäksi niiden kohtaaminen liikenteessä vaatii oikeanlaiset toimintatavat kaikilta osapuolilta, kaikkien turvallisuuden vuoksi.


Liikenteessä vastuu kuuluu kaikille, olitpa siellä sitten jalkaisin, pyörällä, autolla, hevosella tai jollakin muulla. Osa vastuullista liikennekäytöstä on varustaa itsensä ja hevosensa heijastimilla varsinkin pimeällä liikuttaessa. Näin ratsukko tai valjakko näkyy pimeälläkin kauas.
© Anni Lampinen

Lain mukaan (lähde) hevonen on oikeutettu liikkumaan liikenteessä, kunhan hevonen on hallinnassa ja kytkettynä, eikä aiheuta kohtuutonta haittaa eikä vaaraa liikenteelle. Laki myös velvoittaa muita tien käyttäjiä huomioimaan hevosen noudattamalla tarpeellista varovaisuutta ja käyttämällä riittävän alhaista nopeutta. Laki antaa melko selvät ohjeet, mutta miksi hevosen liikenteessä liikkuminen herättää silti ärtymystä, aiheuttaa riitatilanteita ja johtaa onnettomuuksiin?

Suoria vastauksia tuskin on kenelläkään, mutta itse arvelen vaarallisten tilanteiden johtuvan pitkälti tiedottomuudesta. Haluan uskoa, että väärät tilanteet pystyttäisiin opastamisella muuttamaan oikeanlaisiksi. Toivon, että vaaralliset ohitukset johtuvat luulosta, että hevonen ei säikähdä, vaikka kyseessä onkin eläin. Oletan, että jokainen osaa halutessaan ohittaa hevosen oikein. Tämä halu täytyisi vain löytää.

Kuva © Anni Lampinen

Hevosen vieminen liikenteeseen vaatii paljon ymmärrystä ja tilannetajua ja asettaa sen tekevän ihmisen harteille suuren vastuun. Hevosihmisten yhteinen vastuu on viedä liikenteeseen vain autoihin totutettuja ja liikenteen seassa olonsa turvalliseksi tuntevia hevosia. Hevonen on kyettävä hallitsemaan ja sen kanssa on toimittava liikennesääntöjen mukaan. Nämä kaikki seikat ovat yhdessä tekemässä maastoilusta turvallista ja miellyttävää kaikille osapuolille. Maastoilu nimittäin on mitä parhain tapa rentoutua ja tehdä tuttavuutta luontoon, kunhan olosuhteet ovat kunnossa. Niihin sisältyvät hevosen ja ratsastajan tai ohjastajan lisäksi hyvä seura, turvallisuuden tunne ja vastuulliset kanssaliikkujat.

Ratsastaja tai ohjastaja ei voi vaikuttaa muihin tiellä liikkujiin. Ennen liikenteeseen lähtöä myös hevosettomien on tunnettava liikennesäännöt ja käyttäydyttävä vastuullisesti niiden edellyttämällä tavalla. Liikenteestä löytyy paljon vastuullisen käytöksen ymmärtäviä ihmisiä. Sellaisia ihmisiä, jotka osaavat hidastaa ja säilyttää turvavälin ja täten ansaitsevat valtavan ison kiitoksen oikealla toiminnallaan. Valitettavasti teille mahtuu paljon myös epäturvallista ja vastuutonta käytöstä. Sellaista käytöstä on esimerkiksi hevosen ohitse kaahaaminen tien kapeimmassa kohdassa suurinta vauhtia, mitä menopelistään parhaimmillaan irti saa. Vaikka se voi olla kivaa, se ei ole turvallinen tapa ohittaa hevonen, sillä pitkästä kesyhevostaustastaan huolimatta hevosella on tallella villieläimen vaistonsa. Villieläimen, joka kuuluu pakoeläinten ryhmään, eli uhkaavan tilanteen kohdatessaan pakenee ennemmin kuin taistelee.

Säikähtäessään hevonen yrittää ainoastaan pelastaa itsensä, joten sen käytös ei ole ennustettavissa. Siinä vaiheessa ei ole väliä, mitä hevosen tiellä on tai miten hevoseen yrittää vaikuttaa, sillä peloissaan oleva eläin ei käyttäydy itselleen ominaisella tavalla. Hevosen säikähtäessä vaarassa ovat sen itsensä lisäksi myös sen läheisyydessä olevat ihmiset ja asiat. Pahimmillaan vaarallinen ohitustilanne on todellinen turvallisuusriski, joka johtaa kuolemiin.


Tässä kuvassa hevoset kohtaavat auton lähes rinnakkain, sillä vanhempi hevonen luo turvaa nuoremmalle ollen tämän ja auton välissä. Normaalitilanteessa useamman hevosen ryhmät kulkevat maastossa useinmiten jonossa.
Kuva © Anni Lampinen.

Kuinka sitten kuuluu toimia, kun kohtaa hevosen liikenteessä?

1. Hidasta vauhtiasi.

Hitaasti liikkuessasi ratsastaja/ohjastaja ja hevonen ehtivät huomata sinut. Hevonen ei säikähdä hitaasti liikkuvaa autoa läheskään samalla todennäköisyydellä kuin nopeasti liikkuvaa, ja tarvittaessa hevosen ehtii esimerkiksi ohjata lähemmäs tien reunaa jättäen näin isomman tilan ohitukselle. Muista säilyttää vauhtisi hitaana myös jonkin matkaa ennen ja jälkeen ohituksen!

Mikäli liikut moottorittomalla välineellä, kuten polkupyörällä, on syytä huomioida ettei sinua ole välttämättä huomattu hiljaisen kulkuneuvosi vuoksi. Mikäli epäilet vähääkään, että näin on, kannattaa jutella jotakin saadaksesi ratsastajan/ohjastajan huomion. Puhumisen sijasta ei kannata käyttää äänitorvea tai soittokelloa, sillä äkillinen kova ääni säikäyttää hevosen helposti. Hevosta tai sen kanssa olevaa ihmistä ei kiinnosta, kerrotko aamupalastasi vai serkkusi kummin kalakaverin kissanristiäisistä, tärkeintä on, ettet lähesty äänettömästi varsinkaan takaapäin.

2. Noudata ratsastajan käsimerkkejä tai muita ohjeita.

Usein ratsukon voi ohittaa hitaassa vauhdissa, mutta joidenkin hevosten (esimerkiksi nuorten tai autoja pelkäävien) kanssa ohitustilanne voi olla turvallisinta hoitaa niin, että auto on pysähtynyt. Mikäli ratsastaja pyytää sinua pysähtymään, tee se. Kuten liikenteessä yleensäkin, myös hevosten kanssa pysähtymistä haetaan useinmiten paikallaan olevalla, pystyyn nostetulla kädellä. Toinen yleinen käsimerkki on pyörivää liikettä tekevä käsi, joka tarjoaa autoilijalle luvan ohittaa. Pysähtyipä auto ohituksen ajaksi tai ei, on suositeltavaa säilyttää katsekontakti hevosen kanssa liikkuvassa ihmisessä.

Esimerkiksi lastenvaunut, sateenvarjot ja koirat ovat asioita, joita hevonen ei välttämättä jokaisella maastoreissulla kohtaa. Kyseisten asioiden kaltaisten "outouksien" kanssa liikkuvaa ihmistä voi moni ratsastaja/ohjastaja pyytää puhumaan, sillä hevonen suhtautuu tilanteeseen usein silloin paljon rennommin. Puhumispyyntöä kannattaa aina noudattaa, näin ohitustilanne hoituu usein kaikista parhaiten. Kuten aiemmin on mainittu, puheenaiheella ei ole myöskään tässä tilanteessa mitään väliä.

3. Turpaväli!

Hevosten kanssa toimiville ihmisille tuttu sääntö turvavälistä on varmasti yksi hevosenmitta jokaiseen suuntaan. Tämä johtuu siitä, että hevonen ylettyy esimerkiksi potkaisemaan helposti suurinpiirtein kyseisen etäisyyden päähän. Liikenteessä tarkkojen mittojen antaminen on vaikeaa, mutta hevonen on syytä ohittaa mahdollisimman kaukaa säilyttäen siihen hyvä turvaväli myös ennen ja jälkeen ohituksen. Ohitustilanteessa on hyvä huomioida myös esimerkiksi tien muodot, mäen päältä tai mutkan takaa voi ilmestyä lisää liikenteen käyttäjiä aivan yllättäen, joten hevosta, kuten mitään muutakaan ei kannata lähteä ohittamaan paikassa, jossa näkyvyys on huono.

Kuva © Anni Lampinen
Hevosen oikeaoppinen kohtaaminen maastossa vaatii sen, että jokainen tilanteen osapuoli kantaa oman vastuunsa. Hidastamiseen ja turvalliseen ohittamiseen ei kulu kauaa aikaa, kun taas väärin tehdyn ohituksen päätteeksi tie voi muuttua onnettomuuspaikaksi, jolta kaikki tilanteen osalliset eivät kykene poistumaan omin avuin. Jokainen liikenteessä huolimattomuuden ja liiallisen kiireen vuoksi vammoja saanut ja menehtynyt on liikaa, oli kyseessä ihminen tai eläin. Me kaikki liikenteessä liikkujat teemme siitä yhdessä joko turvallisen tai turvattoman paikan kaikille sen käyttäjille.

Haluatko sinä olla se, jota kiitetään, vai se, joka vastuuttomalla käytöksellään vahingoittaa tai pahimmillaan tappaa jonkun?

Täysikasvuinen hirvi ja keskikokoinen hevonen, esimerkiksi suomenhevonen, painavat lähes saman verran. Hevosen kanssa liikenteessä on lisäksi ihminen. Mikäli varot hirviä liikenteessä ja väistäisit sellaisen tullessa tielle, mikset tekisi samaa nähdessäsi liikenteessä hevosen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti